mandag den 7. september 2015

INSPIRATION fra SOFIERO

Nogle af de gode ideer jeg fik med hjem fra besøg i Sofiero slotspark ved Helsingborg. Jeg besøgte parken sidste weekend i august, hvor der blev afholdt Den stora Trädgårdsfesten.

Vinduer i hækken
Hvis jeg havde en hæk inde i min have, ville jeg også klippe vinduer i hækken.


MANGE kæmpe kæmpejernurt /kæmpeverbena Verbena bonariensis
Jo flere kæmpejernurt planter sammen jo smukkere. Jeg drømmer om et så smukt syn i min have.





Simple is beautiful
Den internationalt anerkendte danske blomsterdesigner Annette von Einem, havde dekoreret det gamle vinhus med hendes fantasiske blomster dekorationer. De fleste var meget høje og derfor svære at fotografere - specielt da jeg var kommet hjemmefra udelukkende med min 60 mm makrolinse :(

Denne simple buket er bare skøn. Læg mærke til vasen og til 'dimsen' med de runde ringe, der gør det muligt at lave en smuk buket med få blomster.


Jeg er stor fan af Annette, hun forstår virkelig at tænke stort og tænke ud af boksen.

 
Et lille hjørne af den meterhøje borddekoration. 
 
  
Frugttræer på rosenbue og espalier
Smart løsning - der er med til at danne rum i haven.
 
 
Firkantede stedsegrønne
Jeg kunne godt bruge et par firkantede opstammede stedsegrønne på min nye terrasse. Det er ikke buksbom men buksbombladet kristtorn Ilex crenata. Jeg må indrømme, at jeg ikke kan finde ud af at klippe mine buksbom og kristtorn kugler, så de firkantede her er lige noget for mig ;-)
 
 
Til sidst et par billeder fra Sofiero's lille butik. Når planter er sat så lækkert op, får jeg lyst til at købe det hele!

 
 
Der kom selvfølgeligt lidt grønne souvenirs med hjem fra Sverige :-)

  

24 kommentarer:

  1. Så mycket fint du sett där såå synd jag inte kunde vara där jag var ju i Norge i stället( vi bytte plats liksom) Där var vackert också men fattigt på blommor där jag var. Fjällen bjuder inte på så mycket som syns från en buss liksom Verbena måste jag nog fixa till nästa år den är bara såå fin
    Ha det gott
    Kram Meta

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var mit første besøg i parken, og jeg synes der var meget at se på.

      Der var selvfølgelig meget af det der var lavet i forbindelse med Trädgårdsfesten

      Slet
  2. Utrolig mange lekre høstbilder :-)) Ha en deilig uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak Ranten :-) God uge til dig også.

      Slet
  3. Uhh jeg ville gerne have været i dine have sko den weekend, jeg er også vild med de firkantede stedsegrønne dem kunne jeg godt overveje. Jeg har masser af bøgehække, men desværre ikke mulighed for vinduer da manden ikke gider klippe høje hække, det ser ellers vildt godt ud.


    SvarSlet
    Svar
    1. Det er mest de runde stedsegrønne man ser, så de firkantede er nok ikke helt billige.

      Det var ærgerligt at I ikke har høje hække.

      Slet
  4. Hej Gitte.Skønne billeder fra Sofiero................et par år siden jeg har været deroppe.
    Og den hæk er bare flot.Elsker selv at formklippe alle mine buskbom og taks.
    Det ser bare forrygende med alle de kæmpeverbena.
    God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er glad for at jeg endelig tog mig sammen til en tur derop.

      Jeg har længe beundret dit klippearbejde - måske jeg skulle gå i lære hos dig ;-)

      God aften Jette

      Slet
  5. Sofiero er et rigtig dejligt sted og jeg er også ret vild med vinduer i hækken. ;o) Vi var der også her i sommer og samtidig besøgte vi Fredriksdalhaven, - håber sandelig du har været der også, ellers er det afsted igen!! ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ups- nej jeg har desværre aldrig besøgt Fredriksdalhaven. Tusinde tak for infoen, jeg må afsted igen :-)

      Slet
  6. Tak for dejlig inspiration og fantastiske billeder!

    SvarSlet
  7. Fantastiske bilder! Det må ha vært en himmelsk opplevelse og ikke minst en kilde av inspirasjon å besøke Sofiero. Jeg må dit en dag. Ha en fin uke.
    Jannicke

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak Jannicke :-) Ja, det var en dejligt endeligt at besøge Sofiero.

      Slet
  8. Sikke mange gode ideer du deler med os, der er virkelig basis for at tænke lidt nyt ind herhjemme. Det med kasseformede træer ser supergodt ud:)

    SvarSlet
  9. Kære Gitte Tak for dejlige inspirationsbilleder har endnu ikke selv været på Sofiero, så jeg nød at se alle de fileter ting du har foreviget. Kh Tina

    SvarSlet
  10. Underbara bilder du bjuder på!
    Trevlig Helg!

    SvarSlet
  11. Hej Gitte
    Dejlige inspirerende billeder fra Sofiero i efterårstøj - vinduet i hækken giver virkelig dybde, super godt ser det ud.
    Hvordan var selve markedet ? jeg ville selv havde været der ovre men nåede det ikke !
    God aftn.
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita
      Der var rigtig mange forskellige boder, med alt hvad havehjertet begærer :-)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...