mandag den 6. juli 2015

Valmuer

Der har været valmue fest i haven den sidste uge. Den smukke lilla opiumsvalmue. Papaver Somniferum 'Dark Plum' har budt bierne op til dans.

 
 Valmuen har efterhånden indtaget hele haven. De er dukket op i hundredevis, og selvom de skygger for de efterårsblomstrende stauder, som endnu ikke er så store, så nænner jeg ikke at fjerne valmuerne før de er færdige med at blomstre..

Her står de smukt sammen med lægebaldrian Valeriana officinalis og den mørkerøde tidsel Cirsium rivulare Atropurpureum.


I bunden af bedet vokser der bl.a. storkenæb, spydverbena og solhatte, og de trænger til at få noget mere lys og luft.


 I rosenbedet får frøstandene lov til at stå og modne.

 
Mit rosenbed består udelukkende af Winchester cathedral roser, så det er smart at de både får hvide og lyserøde blomster - på samme plante :-)
 
 
Frøstandene får lov til at stå og pynte i en gammel zink vandkande.


14 kommentarer:

  1. Mit første forsøg med etårige valmuer var lidt kikset fordi jeg ikke vidste at de fik "grimme visne ben" undervejs til blomstringen - jeg blev ret træt af at gå og plukke gule blade af dem. Nu ved jeg at jeg skal sprede frøene midt i og i bagkanten af bedene hvor andre stauder kan dække for den nederste del af valmueplanterne. Drysser du frøene ud om efteråret direkte på voksestedet eller venter du til foråret?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Berit, de får hurtigt grimme ben.
      Jeg plejer at så senest i starten af april, men jo før jo bedre - og helst inden tulipaner m.m. begynder at vokse.

      Slet
  2. Hei! Dette er vakkert. Valmuefrøene jeg fikk fra deg, står med store knopper. Gleder meg enormt til at de springer ut. Det skjer kanskje allerede i morgen.
    God julikveld! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne :-) Jeg går også hvert år og venter spændt på at den første valmue springer ud.

      Slet
  3. De er så fine, jeg bor et lidt koldt sted i DK så dem jeg har fået af dig er slet ikke sprunget ud endnu, men nu ved jeg da hvad jeg kan glæde mig til.

    SvarSlet
    Svar
    1. De skal nok snart komme, lige pludselig går det hurtigt :-)

      Slet
  4. Du har virkelig fanget deres smukke farve. Jeg er enig i, at selve planten bedst står skjult blandt andre planter, dels pga de visne blade, men også fordi bladværket virker kraftigt i forhold til de elegante blomster.

    SvarSlet
  5. Den valmue er sgu' rigtig flot, jeg forstår godt at du ikke kan "fjerne" den inden den er afblomstret ;) ;)

    SvarSlet
  6. Helt fantastiskt vilka fina Vallmo, skall så mina frön som jag fick, i höst. Då får jag en fin blomning nästa år.
    Ha det fint!

    SvarSlet
  7. Ai, hvor er de lekre! De passer sammen med alle andre sorter. Jeg gleder meg til mine som jeg fikk av deg blomstrer. De er på gang:) Jeg har sådd dem overalt.

    Ha det så godt.
    Jannicke

    SvarSlet
  8. Ja, man vil gjerne være på fest med valmuer :)
    Vakre eksemplarer og bilder du viser!

    SvarSlet
  9. I am fortunate to have these beautiful poppies in my garden through seeds that you sent me! And there are now in the garden of my friends! It's magic!
    I love the capsules in the watering!

    SvarSlet
  10. Smukt syn! Jeg havde masser af valmuer de første par år efter at jeg var begyndt at interessere mig for haven. Nu står det hele vist for tæt til, at de rigtigt gider. Der sniger sig et par eksemplarer ind fra min havenabo, men de bliver ikke rigtigt store og flotte. Jeg undrede mig lidt over, at din Winchester Cathedral får både lyserøde og hvide blomster. Den er en sport af Mary Rose, men min får kun hvide blomster. Netop denne rose lever et farligt liv hos mig, for lige meget hvad jeg gør, så får den meget grimt løv her midt i juli, og det er ikke pænt at se på.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...