lørdag den 26. juli 2014

Græskardyrkning

Da jeg i efteråret så disse smukke, men meget dyre grå græskar, besluttede jeg mig for selv at prøve at dyrke grå/hvide græskar.

Jeg købte frø til fire forskellige slags. Cucurbita maxima 'Snowman', Cucurbita maxima 'Volga Grey 92',  Cucurbita maxima 'Prince F1' og  Cucurbita maxima 'Marina Di Ghioggia'. De første tre er grå/hvide og den sidste er grøn. Frøene såede jeg i små potter den 3. maj og satte dem i vindueskarmen, hvor de spirede indenfor en uge.


Jeg skal lige love for, der er sket noget med græskarplanterne, de otte dage vi har været på ferie. Da vi tog afsted voksede de pænt på jorden, men nu er de kravlet op i hækken.


En af stænglerne er nået helt op i toppen af vores to meter høje hæk, og mange andre er på vej!


På billedet herover til højre kan man se et lille græskar i toppen af hækken.

En anden stængel har forceret stativet med lathyrus.

Jeg går ud fra, at det ikke er muligt at dyrke 3-5 kilos tunge græskar i meters højde, så jeg bliver vist nødt til at prøve at få stænglerne ud af hækken (de har 'fangearme' som lathyrus) eller klippe stænglerne af.


Endnu et lille hæk græskar.


Græskarblomsten er nu meget smuk.


Det største græskar er nu på størrelse med en tennisbold, og jeg er meget spændt på resultatet :-)


9 kommentarer:

  1. Waw hvor er de græskar flotte :-) Spændende om du kan få lige så fint et resultat ud af dine frø.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg er også meget spændt på resultatet. De frø jeg har købt der minder mest om dem på billedet er mere grå/blå end grå/hvide, men det er jo svært at vurdere på et lille billedet på web butikken.

      Slet
  2. De græskarplanter vil da frem i verdenen - sjovt at de er vokset så meget på blot 7 dage - mon ikke du får nogle store flotte græskar ud af sådan voksevillige planter.
    Ikke at jeg har så meget erfaring med græskar, men jeg tænker som dig, at de skal ned på jorden igen, så stænglerne kan bære de tunge græskar.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er vild så meget de er vokset på 8 dage. Specielt når de ikke har fået noget vand, de må have rødderne helt nede i grundvandet...
      Jeg har besluttet mig for at den ene stængel får lov til at vokse i hækken, for at se hvordan resultatet bliver.

      Slet
  3. Spændende! De ser da i hvert fald livskraftige ud. Hvis du sælger ud af græskarrene, kan du jo nærmest blive rig ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Så skulle jeg vist have nogle flere planter og en større have Nana ;-)

      Slet
  4. Hej Gitte
    Jeg elsker græskar. Det er fantastiske planter med den grokraft de har.
    Jeg kan godt forstå, at du er spændt på resultatet.

    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
  5. Øj hvor spændende, skal da lige love for de vil noget, er også spændt på at se resultatet:-) må lige ned og se til mine små planter.

    SvarSlet
  6. I was not lucky with pumpkins: they were devoured by slugs! Grrrrr!! Grey / white are magnificent! I wish you a beautiful harvest!

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...