søndag den 25. august 2013

Dahlia såning

Igen i år har jeg haft succes med frøformering af dahlia. I marts såede jeg dahliafrø, som jeg sidste år høstede fra den hvide dahlia/geogine Honka (billedet herunder) og det har jeg fået fem skønheder ud af.


Der er ingen af frøplanterne der ligner Honka, men den hvide herunder er nok den der kommer tættest på.


Den svagt rose kan jeg slet ikke stå for.


Den hvide dobbelte herunder er jeg vild begejstret for - er den ikke smuk. Jeg vil høste frø fra denne i år.


I kan læse mit indlæg om resultatet af dahlia frø- og stiklingeformering  i 2012 her

11 kommentarer:

  1. De er alle smukke som en dejlig drøm.

    SvarSlet
  2. Ååå så fine, det er så spennende å artig å så Dahlia for en vet jo ikke form og farge.
    God søndag kveld fra Marit.

    SvarSlet
  3. Tænk at det kan lade sig gøre. Sikke en succes!

    SvarSlet
  4. De er flotte dine frøsåede dahliaer. Jeg har også prøvet selv at så dem for nogle år siden, det gik god, og de dannede fine knolde, som jeg gravede op og brugte året efter, gør dine ikke det??

    SvarSlet
  5. Hvor er de flotte, Gitte, det må prøves. Jeg synes de fine alle sammen, men den dobbelte hvide er helt vildt sød, synes jeg. Kh Anne Mette

    SvarSlet
  6. Tak i lige måde.
    Hvor er de fine, og jeg er enig i, at den svagt rosa da er helt bedårende.
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
  7. Hei! Jeg leste dine blogginnlegg i våres om såing av dahlia. Inspirerende. Jeg sådde en mix-blanding i håp om å få en 'Honka'. Har fått noen som ligner, men med andre farger. Liker så innmari godt denne stjerneformen. Ha det godt! Anne

    SvarSlet
  8. Hej
    Sikke en masse meget flotte og forskellige Dahliaer, der kommer ud af frø fra den samme Dahlia.
    Jeg tror jeg skal prøve det på et tidspunkt :-)
    K.Gro

    SvarSlet
  9. Åååå så deilige flotte georginer! Jeg savner sånne i hagen nå på denne tiden hvor de virkelig sprer farger og glede :)

    SvarSlet
  10. Hej - ang. Dahlier: hvordan kan det være at alle frøene bliver til "enkle" (få kronblade) blomster og ikke har udseende som fx Kaktus selv om "forældrene" er kaktusfamilien?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anonym
      Frøene er høstet fra dahlia Honka (første billede i dette indlæg), som også er en enkel dahlia.
      Mvh
      Gitte

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...