fredag den 16. september 2011

Frøformering af hosta

Hvis I ikke allerede har prøvet det, kan jeg kun anbefale jer, at prøve at høste og så hostafrø.

I januar 2010 såede jeg hosta frø indendørs, som jeg havde høstet fra hostaen, der står i mit hvide forårsbed. Det var uproblematisk, at få dem til at spire og gro.


Jeg havde læst, at frøsåede hosta ikke ville komme til at ligne moderplanten, men at man vil få forskellige typer planter ud af det. Alle mine blev dog ens med helt grønne blade og lyslilla blomster.

Efter jeg har foræret væk til højre og venstre, har jeg nu 'kun' ti tilbage. Hosta kan man da ikke få for mange af :-)

Hvis frøene sås i vintermånederne, når bladene det første år at blive omkring 10 cm lange.

Hosta omkring 6 måneder gamle
Billederne herunder er fra år to, hvor planterne blomstrer.

På dette billede er de omkring halvandet år gamle.


Planterne herunder har jeg plantet i nogle større krukker og de er da også blevet væsentligt større end de andre.

Normalt kan jeg ikke få planter store nok, men når det kommer til hosta, så synes jeg bedst om dem, når de ikke er voldsomt store.

På dette billede er de omkring halvandet år gamle.

Hvis du vil høste hosta frø skal du ikke klippe blomsterstænglerne af, når de er færdige med at blomstre. De blomster der er blevet bestøvet udvikler en aflang frøkapsel. Her ses umodne grønne hosta frøkapsler.


Når frøskapslerne er næsten helt lysebrune og tørre, kan blomsterstænglerne klippes af og tages indendørs. Frøkapslerne vil så åbne sig og frøene kan tages ud. Hosta frø er sorte, aflange og flade.

Hosta frø

Hosta frø

Tilføjet 20.2.2012

Den 8. januar 2012 såede jeg hosta frø, og de er i dag 20.2.2012 blevet så store.

Hosta kimplanter


Herunder en billedeserie af hosta frøformering 2016:

Frøene blev sået 14. februar 2016.

12. marts 2016



9. april 2016



25. maj 2016



7. august 2016


Det er første gang jeg oplevede at frøformerede hosta blomstrede det første år.

14. oktober 2016


23. oktober 2016


Du er velkommen til at besøge Fra frø til blomst's Facebook side 



27 kommentarer:

  1. Frøsåning af stauder er rigtig sjovt synes jeg også - gratis frøforsyning fra egen have at eksperimentere med - det er da et hit.
    Det øverste billed med hosta og digitalis er forrygende flot.

    SvarSlet
  2. Jeg har for et par uger siden købt nogle hostafrø - hvornår såede du dine frø ? Jeg er nemlig lidt itvivl om det er bedst at gøre nu eller vente til foråret...
    Jeg har dog ikke mulighed for at lade hostafrøene stå i min kolonihave uden at de får frost i løbet af vinteren.
    Ellers skal jeg have dem stående i min lejlighed hele vinteren.

    Se ser rigtig fine ud de hostaer du selv har frembragt :)

    Mvh Sandra.

    SvarSlet
  3. Sjov ide... har også en del hosta i haven, men synes nu også de er meget taknemmelige under deling, og det kan de hurtigt komme til at trænge til.. :)
    Tak for tip... Go week...
    Kh Rakel
    www.bareudeliv.blogspot.com

    SvarSlet
  4. Eiiii, jeg har klippet min af og smidt ud.... men når du skriver at det er så nemt, må jeg da prøve. Det bliver så bare først til næste år.

    Tak for tippet!

    Marianne
    Den Helbredende Have

    SvarSlet
  5. Tak for tippet, det vil jeg også prøve. Såede du dem i januar 2010? Så der går 1½ år inden de er så store, som du viser. Hvor længe varer det inden de titter op af jorden?

    SvarSlet
  6. Hvor er dit øverste billede bare smukt :-)
    Er det dit hvide bed?
    Jeg har heller aldrig sået hosta. Måske man kan finde lidt frø derude i haven, og prøve bare for sjov :-)

    SvarSlet
  7. Det er da et dejligt tips - det tror jeg, at jeg skal prøve, for jeg har vist ikke klippet alle frøstandende væk endnu :-)

    Jeg glæder mig til at følge dig og din nye spændende blog, så jeg har lagt mig til som fast læser :-)

    SvarSlet
  8. @Berit - Jeg er fuldstændig enig med dig, det er spændende at være selvforsynende.
    Tak, da jeg tog billedet, var det for at vise den flotte digitalis. Jeg var kommet til at knække den første blomster stængel af og det resulterede i at den satte en række andre ikke så høje istedet - fantastisk.

    @Sandra - Jeg såede mine i januar måned i vindueskarmen. De spirer ved stuetemperatur. Held og lykke med dem.

    @Rakel - Ja, det er rigtigt man kan også få mange hosta ved at dele dem. Det har jeg dog aldrig nænnet :-). Velkommen som fast læser.

    @Marianne - Det var da ærgeligt


    @Høneballehaven - Ja, det går 1 1/2 år før de er så store. Dem der er plantet i de største krukker er blevet dobbelt så store som de andre, så det hænger meget sammen med hvor meget jord de har.

    @Hanne - Mange tak. Bedet er mest hvidt i foråret, om sommeren har jeg også lyserøde høstanemoner, hjortetrøst og solhat i bedet.

    @Susanne - Held og lykke med det. Det glæder mig at du har lyst til at følge min blog, velkommen som fast læser :-)

    SvarSlet
  9. Hvor er de bare fine dine Hosta.
    Jeg har prøvet at så mange forskellige ting, men aldrig Hosta. Det skal da prøves :-D
    Tak for tippet.
    Efterårs hilsner fra Marianne i Hvam. (Der måske snart er klar til selv, at springe ud i det og få en haveblog!!!)

    SvarSlet
  10. @Høneballehaven - Jeg glemte lige at svare på, hvor længe de var om at spire. Jeg mener at der gik 2-3 uger, før de første tittede frem.

    @Marianne i Hvam - Tak. Held og lykke med at komme igang som blogger :-)

    SvarSlet
  11. Hej. Det var da en god ide. Elsker også hosta. De findes i mange forskellige former og farver i min have også. Fin blog du har og vil gerne følge med i dine gode haveideer. Kh Anne

    SvarSlet
  12. Hej Gitte
    Selvom jeg ikke har klippet blomsterstænglerne af mine hostaer, synes jeg ikke der er ret mange af dem, der er frø på. Det undrer mig lidt. De som lige er afblomstret har heller ikke frø. Er det også sådan hos dig?

    SvarSlet
  13. @Anne - Tak, det gøt mig glad, at du har lyst til at følge min blog :-)

    @Lisbeth - Ja, sådan er det også hos mig. På dem der lige er afblomstret, går der dog lidt tid før frøkapslen er udviklet.

    SvarSlet
  14. Tak for et godt råd. Det er da nemmere, at formere på den måde. Har vist desværre klippet alle mine frø af, så det blir' et projekt til næste år. Jeg er også vild med dit billede med hosta og digitalis!

    SvarSlet
  15. Hej

    Sikke en dejlig informativ side om hosta og frøformering. Jeg har en masse frø og jeg er i tvivl om, hvordan de skal opbevares, hvis de først skal såes til januar? På nogle sider står der, at de skal opbevares mørkt og på andre, at de skal i en lufttæt beholder i køleskabet. Hvordan har du opbevaret dine?
    På forhånd tak.
    VH. Tilde

    SvarSlet
  16. Tak Tilde. Jeg er glad for, at du kan bruge informationerne på min blog :-)
    Jeg opbevarer mine frø i kaffefiltre i køleskabet. I et lille lukke rum, der er begrenet til æg. Det virker nok lidt som en lukket beholder. Husk at frøene skal være helt tørre, får du putter dem i køleskabet. Held og lykke med dem.

    SvarSlet
  17. Hej igen

    Tak for tippet, jeg har nu høstet mine frø og vil -når jeg er sikker på, at de er helt tørre- benytte kaffefiltermetoden og så ellers krydse fingre for, at jeg kan få en masse nye hostaer næste forår:) Endnu engang tak og jeg vil helt sikkert følge din blog, der er både inspirerende og spændende at følge.

    VH.
    Tilde

    SvarSlet
  18. Nå Gitte, nu er jeg her igen, med de der hosta. Det lykkedes mig nemlig at byttemigtilhostafrø, som jeg straks såede og som nu er spirede. de har ståetinde og jeg ville stille dem ud nu, oliede de skullehave enkeltpersoner for at spire, men de titter glad frem i kassen.
    Nu vil jeg høre dig, om Du synes jeg skal fremavle dem inde, eller om jeg skal stille dem i kold kælder (lidt lys, 15-16 grader) eller i drivhuset.

    Er meget spændt på resultatet!

    Glædelig bagjul, forresten. Har ligget med mellemørebetændelse. Men NU skal det være slut. Foråret er jo i sigte her efter solhverv.

    Knus fra
    Marianne
    Den Helbredend Have

    SvarSlet
  19. Jeg må altså lære at skrive fra PCén i stedet for Ipad´en. Kan jo dårligt genkende, hvad jeg selv har skrevet. Håber det giver mening... Skal de ind eller ud på nuværende tidspunkt, de bette små spirer?

    Kh. Marianne

    SvarSlet
  20. Hej Marianne,

    Ja, det var ikke det hele der gav mening ;-)

    De skal stå inde i et lyst vindue. Hosta vokser meget langsomt og bliver ikke ranglede, af at stå inde på denne årstid. Jeg tror heller ikke, at de kan klare frost.
    Så de skal først plantes ud, når der ikke længere er fare for frost.

    Jeg tror også snart at jeg bliver nødt til at så lidt....

    Øv, at du har været syg i julen. God bedring og glædelig bagjul.

    SvarSlet
  21. Tusind tak for at du delagtiggør os i din hostaformering.
    Forleden dag var jeg på nippet tilat så nogle frø,j jeg fik fra min søsters have i Norge sidste efterår, og som jeg helt havde glemt. Jeg fik dem dog ikke sået, fordi jeg engang har læst et eller andet sted, at hostafrø skal sås, straks de modner. Jeg kan forstå, at det er noget sludder, så nu skal de i såkassen i morgen.
    Happy Propagating
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvarSlet
  22. Tusind tak for et godt og informativt svar på min blog og med dit indlæg her! Det er vel nok skønne fotos jeg bliver helt vild efter at komme i gang med Hosta'erne!

    Nu vil jeg linke dig på min blog roll, her er vist megen inspiration at hente ang. stauder! Tak, og hav en dejlig dag!

    SvarSlet
  23. Mange tak for tippet om selv at frøformere hosta. Det lykkedes mig at tage en del frø fra et par af mine hostaer i efteråret - dog "kun" en ganske almindelig grøn-voksgrå af slagsen. Men jeg vil prøve at se nogle af frøene her i weekenden. Og så må jeg se, om de "vil". hos mig. Jeg er stor fan af hosta.

    Kjærligst Hannemor

    SvarSlet
  24. Hvilken jordbehandling sår du i og dækker du med plast indtil spiring og ved hvilken temperatur, synes nemlig ikke jeg har held med frøformering af hosta og stauder pft

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henny
      Jeg har prøvet at så i både så-jord og almindelig pottemuld og resultatet er det samme. De første år jeg frøformerede satte jeg altid så-potten i en frysepose med huller. Det har jeg ikke gjort de sidste par år, da jeg så undgår råd og skimmel. Hvis man ikke dækker med plast kræver det til gengæld, at man tjekker potten hver dag, for at se om der skal vandes.
      Jeg har i år sået hosta d. 14. februar og frøene spirede fra d. 12. marts ved stue temperatur. Jeg har efterhånden erfaret at frøkvaliteten er en af de vigtigste parameter for at få succes med frøformering. Derfor opbevarer jeg altid staudefrø i køleskabet. Nogle staudefrø skal have en kuldeperiode for at spire, og skal derfor sås udendørs i vintermånederne eller det tidlige forår.
      Held og lykke med frøformeringen
      Gitte

      Slet
  25. Jordbehandling = jordblanding 🙊☺️

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...