torsdag den 24. september 2015

TAGETES som UKRUDTSBEKÆMPER

Tagetes minuta – en sommerblomst der kan udrydde ukrudt som skvalderkål, snerler og kvikgræs, det lyder næsten for godt til at være sandt.
 
I foråret fik jeg nogle tagetes minuta frø af Marie (Je suis au jardin).
 
Jeg kendte ikke denne plante, så jeg gik i gang med at søge efter information om planten. Jeg fandt flere artikler som beskriver tagetes minutas evne til at rense bede for flerårigt ukrudt som skvalderkål, snerler og kvikgræs.

Sarah Raven har bl.a.skrevet om hvordan skvalderkål i et helt bed forsvandt, efter bedet havde været tilplantet med tagetes minuta. 
 
Yderst interessant, lige en plante jeg havde brug for!
 

 

Jeg plantede de forkultiverede tagetes minuta planter i mit hvide bed, som i områder er kraftigt angrebet af skvalderkål. Inden tagetes planterne blev udplantet, gravede jeg alt synligt skvalderkål op, inkl. rødderne. 
Mexicansk tagetes, som den hedder på dansk, kan blive op til 1.5 meter høj, men mine planter er desværre kun blevet omkring 30 cm høje, men mindst lige så bredde. 
 
Tagetes minuta har de karakteristiske tagetes blade og den karakteristiske tagetes duft, så jeg var lidt bange for, de ville være dræbersnegle magneter, men heldigvis tiltrækker de ikke dræbersnegle.
 
Tagetes minuta er i mange lande klassificeret som ukrudt. I dele af Sydamerika dyrkes den til brug i madlavning, hvor den anvendes som krydderi og de tørrede blade anvendes til te og andre drikke. Den anvendes også som lægeplante.
 

Resultatet er desværre ikke som jeg havde håbet på.  
 
Der er kommet en del nye skvalderkåls blade frem i bedet, og nogle er næsten vokset op igennem tagenes rødderne.
 
Om det er forbi jeg først fik plantet de fleste tagetes planter ud i slutningen af juli, så rodnettet ikke har fået lov til at udvikle sig optimalt og danne den gift, som skulle udrydde ukrudt, kan være en forklaring. 
Jeg vil prøve igen til næste år, og sørge for at plante ud i starten af juni, så planterne kan nå at blive store og kraftige. 
 
Jeg undrer mig dog over, at den gift rødderne udsender kun skader ukrudt.   
 
Er der andre der har erfaringer med tagetes minuta som ukrudtsbekæmper?

11 kommentarer:

  1. Jeg kender ikke din tagetes, men rødderne rummer åbenbart nogle kemiske stoffer, som ukrudtet ikke kan tåle. Jeg har aldrig rigtig forstået, hvordan visse storkenæb kan bekæmpe skvalderkål. Betyder det ikke simpelthen, at de dækker bedet så meget, at man ikke lægger mærke til skvalderkålen, eller handler det også om kemi. Ved du noget om det?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Jeg har som dig forstået at storkenæb kan holde skvalderkål nede, pga. deres evne til hurtigt at dække jorden og skygge for andre vækster. Jeg tror ikke at det er noget kemisk.

      Slet
    2. Især Geranium Phaum er effektiv mod skvalderkål og det fordi den ved basis hvor skuddene kommer fra danner en massiv overflade. Jeg har god erfaring med den og også med bispehue som vokser på samme måde.

      Slet
  2. Hi Gitte, I have never heard about the use of Tagetes minuta as weed killers. as a matter of fact I haven't heard anything about this plant at all. But if they are really able to kill weeds that is certainly a motivation to plant them. Hope you have more success with these tagetes next year!
    Warm regards,
    Christina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hi Christina,
      It would be great if the plant is a weed killer, as alleged on several websites.
      I cross my fingers :-)

      Slet
  3. Hej Gitte!
    Det lyder som en vidunder plante, spændende om det vil lykkedes næste år. Selve blomsten minder om en ukrudt der er dukket op her i år.
    Hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja, det ville da være fantastisk, jeg det lykkedes :-)

      Slet
  4. Godmorgen Gitte

    Der er mange myter om tagetes. Og nej din kan ikke som sådan dræbe skvalderkål.
    De allerfleste planter har en symbiose med visse svampe omkring deres rødder, og der foregår en konstant kamp om næringstoffer mellem forskellige planter. En metode her er at genere en konkurrerende plantes svampe, og dette er tagetes rigtig gode til.
    Men dine skvalderkål har jo store udløbere og kan hente masser af næring andre steder fra, og de er gode til det! Kun hvor du kan forhindre dette vil dine tagetes kunne have en virkning.

    Men et spændende eksperiment - glæder mig til fortsættelsen!

    Ha en dejlig dag


    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Karsten

      Jeg har flere steder læst, at rødderne danner et kemisk stof, der skulle kunne dræbe ukrudt.
      B.la. her: http://www.alive.com/lifestyle/natural-and-organic-weed-control/

      Jeg er ikke så optimistisk mere, som jeg var i foråret, men det skal afprøves igen til næste år.

      Hvis Sarah Ravens's historie er sand, så må der være noget om snakken.




      Slet
  5. Interessant! Jeg læste hos impecta at det er de nedgravede bladmasser der virker mod svære ukrudtstyper, hvorimod rødderne har effekt mod nematoder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for informationen Lisbeth, jeg havde ikke læst det impecta skriver :-)
      Så må jeg også prøve at grave planterne ned.


      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...